zpátky

Co jsou blokace plateb a jak fungují reklamace transakcí?

Na blokace a reklamace plateb se nás ptáte celkem pravidelně. Abychom vám jejich princip mohli vysvětlit s více podrobnostmi, napsali jsme pro vás blog. Doufáme, že vaše dotazy dostatečně zodpoví. Kdyby ne, ptejte se dál!


Blokace na kartě není nic děsivého.
Člověk si jen musí uvědomit, že jde o virtuální peníze – s těmi to chodí trošku jinak než s hotovostí. Když provedete platbu kartou na on-line terminálu, chvíli jí trvá oběhnout kolečko nezbytné pro její zaúčtování. Nejprve se z vašeho zůstatku na účtu odečte částka potřebná k provedení nákupu a přesune se do pomyslné přihrádky pro blokované nebo nezaúčtované platby. Tam si nějaký čas počká, než proběhne spojení mezi vaší bankou, kartovou asociací, bankou obchodníka a nakonec bankovním účtem obchodníka. Cílem této komunikace je ověřit, zda je na vašem účtu dostatek peněz nebo třeba jestli je karta ještě platná. Pokud vše proběhne, jak má, blokovaná částka se zaúčtuje, tedy definitivně odečte z vašeho konta. Jde o zcela běžný proces, který se vyplatí znát – a to i v případě reklamace.


Někdy se však na vašem účtu po platbě kartou nestane nic třeba i několik dní. Důvodem nejčastěji bývá, že jste platili přes off-line terminál. V režimu off-line obvykle terminály pracují, jedná-li se o nižší částky, které nevyžadují autorizaci. Potřebné informace si přečtou z čipu a rovnou zahájí proces stržení peněz z účtu. I přesto ale musí navázat spojení s bankou obchodníka, kartovou asociací a tak dále, což samozřejmě zabere čas. Takže když se platba z vašeho účtu neodečte hned, nepanikařte a počkejte pár dní.
 


O karetních transakcích jsme vám podrobněji psali už v článku Kudy tečou vaše peníze při placení kartou?


Platby se sice reklamují u banky, ale to není důvod se na ni zlobit!
Může se stát, že v historii plateb nebo na výpisu z účtu najdete v zaúčtovaných platbách nesrovnalosti. V takovém případě určitě podejte reklamaci, a sice bance. Měli byste ovšem vědět, že banka je v podobných situacích spíš váš spojenec než záškodník. Pošle informaci do banky obchodníka, která svého klienta vyzve, aby předložil potřebné doklady o „podezřelé“ transakci. Pokud obchodník odmítne nebo nedokáže dodat náležitou dokumentaci, jeho banka mu strhne peníze buď z účtu, nebo z následné platby, pošle je vaší bance a ta je vrátí vám.


Jak vidíte, platby kartou, ač se to nezdá, zahrnují celou řadu aktérů. Ti se většinou dokáží velmi rychle domluvit, ale může se stát, že se jeden z nich opozdí nebo že informace cestou narazí na nějakou překážku, čímž se dokončení transakce protáhne třeba i na pár dní. Nejde o nic neobvyklého, takže se není čeho bát, stačí si jen chvíli počkat.