zpátky

mPeníze

Když jsem poprvé slyšel o celém projektu mPeníze, díval jsem se na něj spíše skepticky. Minulý týden se o něm dověděla širší veřejnost, a mPeníze dostaly solidní díl publicity. Názory jsou nejrůznější: od příznivých, přes přející, rozpačité až po skeptické či vysloveně negativní. Někteří blahopřejí nám a ptají se, co to přinese Seznamu, jiní naopak. Řada dotazů je velmi podobných těm, které jsem měl jako skeptik i já před několika měsíci. Během té doby jsem byl často „ďáblovým advokátem“ a tak po týdnu od zveřejnění tiskové zprávy je na místě reagovat na řadu dotazů – našich stávajících klientů, potenciálních klientů, obchodníků i internetových expertů. Snad tento článek pomůže - na další dotazy se těšíme v komentářích. (příspěvek aktualizován 27/08)

Tiskové zprávy vždy mluví jazykem PR – takže obvykle obsahují slova jako „revoluce“. To se hodně lidem nezdálo – prý přeháníme. To ukáže čas, ale zkusíme nastínit, proč podle našeho názoru nepřeháníme. Někdy je revoluční věc docela jednoduchá. Nemusí to být ani nový koncept – stačí, když se objeví ve správném místě, a přinese jej správný subjekt. Věříme, že to je přesně ten případ. A pokud se vám termín "revoluce" nelíbí, tak ho ignorujte.

Co jsou mPeníze?
mPeníze jsou platební systém postavený nad osobním účtem mKONTO, který je výhodnější pro všechny tři zúčastněné strany: provozovatele, e-shopy a zákazníky.

Jak mPeníze fungují?
Ze strany stávajícího klienta: nemusíte dělat nic – žádné nové registrace, žádné dobíjení účtu. V každém e-shopu, kde bude volba mPeníze, můžete zaplatit okamžitě ze svého mKonta. Zvolíte variantu mPeníze a na následující stránce kliknete na On-line platba.

mPeníze Následně se přihlásíte svým obvyklým loginem do Internetového bankovnictví – přesněji řečeno, na stránku sloužící k potvrzení zvolené transakce. Tam uvidíte detaily platby (v tomto případě mé).

mPeníze 

Na další obrazovce vše klasicky potvrdíte smskou, tak jak jste u mBank zvyklí.

Na logovací stránce vidím taky nějakou Půjčku a Kreditní kartu, co to znamená?
Dnes je aktivní pouze tlačítko Online platba, ale jeden z důvodů opravňujících mluvit o systému mPeníze jako o přelomovém, je připravovaná možnost půjčit si peníze, které získáte on-line během několika málo minut. Po zavedení kreditních karet bude možné platit i tímto způsobem.

Co musí udělat zájemce o mPeníze (nakupující)?
Založit si konto u mBank – osobní účet mKONTO. Je zdarma, jeho zřízení trvá v případě návštěvy obchodního místa cca 15 minut, v případě volby doručení dokumentů kurýrem asi týden (primárně podle možností klienta). Připravovaná nová verze smlouvy bude zahrnovat i možnost získání půjčky v budoucnosti bez nutnosti návštěvy obchodního místa mBank. Více detailů o této inovaci se dozvíte včas :) Více o mKONTU.

OK, ale kartou je to stejně rychlé?
Ano, platba kartou je stejně rychlá. Ano, zákazníci mBank mají karty, s nimiž se dá platit po internetu tak jako tak. Tohle mi taky přišlo dlouhou dobu jako důkaz, proč to vlastně není "nic nového". Ale je dobré podívat se v tomto případě na stranu obchodníka: ten vždy za platbu kartou zaplatí více. Nejen za implementaci, ale hlavně za každou transakci – od 1% do cca 3%, také obdrží peníze za několik dní (a zde v reálném čase). U mPeněz toto neplatí, takže doufáme, že obchodníci budou mít dobrý důvod, proč zvýhodnit klienty platící mPenězi - ať už to bude rychlejší expedice, slevy nebo něco jiného. Další výhodou je také to, že u mPeněz nemusíte sledovat blokace – vše je vidět ihned, jak jste zvyklí u běžného převodu. Samozřejmě také nikde nezadáváte číslo karty, čili nemůže dojít k jeho zneužití (nechceme tím říci, že Muzo nebo 3DSecure nejsou bezpečné aplikace, jde spíše třeba o riziko spojené s trojany nebo viry).

Dobírka je bezpečnější
To je samozřejmě věc názoru. Podle mého názoru doby divokého kapitalismu už minuly a reklamační řády fungují. Jistě, můžete mi do komentářů napsat spoustu příkladů, které budou svědčit o opaku. mBank nemůže smluvně garantovat, že vámi objednané zboží dostanete ve slíbený den. Ale budeme se snažit i o působení ve směru zlepšení zákaznické péče u našich partnerů – kolik obchodníků si může dovolit ignorovat, co píšou jejich zákazníci např. na našem fóru? Certifikace APEK by měla být dalším z garantů bezpečnosti nákupu. A potom: předpokládáme, že mPeníze budou často sloužit pro nákup věcí nehmotných – počínaje internetovou reklamou, přes mobilní vyzvánění, software až po placená členství - tam dobírku stejně nevyužijete...

Aha – ale členství v APEK je drahé a stejně to nic neznamená
Minulý týden řada z vás psala, že APEK pro vás není garancí, nebo že je členství příliš drahé a výhodnost mPeněz se tak ztrácí. Samozřejmě nejsme vůči těmto hlasům hluší a budeme se na toto téma seriozně bavit s APEK i Seznamem. V současnosti tato podmínka platí.

Update (27/08/08): Na základě vašich komentářů jsme se setkali se Seznamem a APEK a bavili jsme se o změnách ve způsobu certifikace (potřeba je certifikace - nikoliv členství), od metodiky po cenu. APEK přislíbil v průběhu příštího týdne vyjádření k těmto bodům

Budou to konečně dlouho očekávané mikroplatby?
Budou (a nejen ony). Mikroplatby byly problematické z mnoha důvodů. Přes mPeníze bude možné ale bez problému převádět klidně i korunové částky – mnozí z vás už si testování pomocí koruny vyzkoušeli na mKontu sami a nyní je možné to převést do obchodního modelu.

Mikroplatby vem čert – bude se tak dát zaplatit něco pořádného? Třeba kompletní novou kuchyni?
Ano – jedná se přeci pořád o převod z účtu na účet, a jak víte, limitem je zde zůstatek vašeho mKonta.

Jak si to tak čtu, vypadá to jako „Za mě platí eBanka“! Jistě, vypadá to velmi podobně. Jenže je zde jeden výrazný rozdíl: mPeníze jsou levnější pro obchodníky a zdarma pro zákazníky.

OK, co obchodníci, proč by to měli chtít?
Protože je to pro ně levnější, neplatí za transakce. Protože mají peníze od klientů ihned. Protože zákazník na druhé straně je identifikován (jako u bankovního převodu) a zároveň nemusí nic vyplňovat. Také zde hraje velkou roli Seznam, jehož role na poli e-commerce v ČR je nepopiratelná. Nejen díky bázi uživatelů, ale i možnosti zvýhodnit systém, jehož je partnerem. O přínosech pro obchodníky se dočtete v některém z dalších příspěvků na blogu více - budete to samozřejmě souviset i s účtem pro podnikatele.

Proč jste službu spustili jen s jedním partnerem?
mPeníze jsou na světě a funkční (kromě kasa.cz zaplatíte i na samotném Seznamu). Ale protože podmínkou pro obchodníky je účet mBusiness Konto, nemůžeme mPeníze spustit okamžitě na velkém množství e-shopů. Co to znamená? Protože podmínky pro velké obchodníky budou stanoveny vždy individuálně, již nyní nás můžete kontaktovat a začít s námi jednat o spolupráci. Pro menší obchody (varianta mPeníze standard) stačí vyčkat několik týdnů a následně si založit mBusiness konto. V současnosti jednáme s mnoha velkými e-shopy o podmínkách spolupráce, takže si můžete být jistí, že během několika měsíců se pokrytí českého internetu mPenězi zásadně změní.

Co bude ta revoluce?
Tady si dovolím trochu zavěštit do budoucnosti a vrátit se k začátku svého příspěvku. Zatím se nám daří přesvědčovat českou veřejnost, že dosud nepředstavitelný „účet bez poplatků“ může reálně existovat. Nyní bychom rádi dokázali, že mikroplatby, platební systém bez poplatků pro zákazníky a s nižšími náklady pro obchodníky – to vše je možné i u nás. Budoucnost ukáže, jestli jsme měli pravdu. Je to revoluce? Nebo evoluce? Nebo prostě dobrá věc, kterou využije mnoho z vás...

Adam Zbiejczuk Adam Zbiejczuk / mBank
1. bankovní bloger v ČR
adam.zbiejczuk -zavináč- cz.mbank.eu

Kategorie:

Ze života banky

Komentáře (30)

Vložit komentář

Dobírka je + 40 kč což není moc funny ani pro zákazníky ani pro obchodníky .-)

„Za mě platí eBanka“ je též zdarma pro klienty .-)

Dobry den,
muzete byt konkretnejsi? Alspon cislo objednavky nebo jmeno? Takto bohuzel nelze reagovat... Aktualni stav objednavky vidite po prihlaseni v sekci "Moje objednavky", pokud je zbozi skladem a platba Vam, prosla v poradku je odeslano obvykle od druheho dne na zadanou adresu.

Petr Cikan, Mshop.cz

Tak se mi to zalíbilo, že jsem se rozhodl poprvé v životě zaplatit něco předem. Skoro si to teď vyčítám. Zboží jsem zaplatil a na odkazu zaslaném emailem od prodejce sledoval, jak zásilka ke mně putuje. Pak se to někde seklo a najednou po 3 dnech čtu, že jsem si zásilku převzal a objednávka je tím uzavřena. Na mail mi prodejce neodpověděl a tak jsem musel telefonovat. A co jsem se dozvěděl. Spíše s úsměvem mi bylo řečeno "Čekej, však se dočkáš". Tak to je moje první zkušenost s mpeníze a s mshop.cz.

Jen by mě zajímalo jak mohu naimpletovat mPeníze na můj e-shop, když ještě neexistuje podnikatelský účet. Osobně bych nejprve zřídil podnikatelské účty a potom teprve vymýšlel mPeníze. MT

ViR: aktuálně jsme se rozhodli, že to nebudeme vyžadovat, přinejmenším nyní - pokud se nám nepovede domluvit takovou formu spolupráce, kterou bychom chápali jako vhodnou...

Tak jakpak to vypadá kolem té tzv. certifikace od "kartelu" APEK? Je něco nového ;-)?

Jeste me kolega upozornil, ze " tel. číslo 605 133 133 - nedostupné odpojené,"
Coz je dost mozne. Protoze nase cislo je 605 133333. :-)

Dobry den,

je mi lito, ze se Vam nepodarilo dovolat na nase kontakty. Nase pracovni doba je od 9-17hod a telefon je v tuto dobu dostupny. Je mozne, ze v dobe spicky, muzou byt vsechny telefonni linky obsazeny.

Ano mame kancelare a sklady v arealu CSAD. Nevim proc by jsme se za to meli stydet. Bohuzel na Vaclavskem namesti volne skladove prostory jiz nemaji ;-)

Ted k te placene lince. Predvolba 840 je za sazbu mistniho hovoru. Cenik zde https://fixed.o2shop.cz/f...
Nejedna se tedy o linku s drahym tarifem.

Mrzi me, ze nedovolanim se na nase kontakty, jsme ve Vas vyvolali dojem, ze jsme neseriozni obchod.

Muzu Vam slibit, ze na tom zapracujeme a budeme se snazit ve spicce posilit tym, aby jste se k nam vzdy 100% dovolal.

P.S. jako jedini na internetu umoznujeme platbu pri prevzeti i u velmi objemnych vyrobku. Jedna se predevsim o tyto vyrobky. ISOVER DOMO, ISOVER RIO, OSB DESKY. Samozrejmosti je to u stresnich foliich,
sortimentu Den Braven a jinych drobnych vyrobku.

Pracujeme na tom, aby jsme se naucili posilat na dobirku s platbou pri prevzeti i polystyren, stresni tasky a cihly. Tedy velice tezky nebo objemny material. Neberte to jako vychloubani, ale konstatovani stavu. Ne vzdy totiz vyzadujeme platbu predem.

S pozdravem

Darko Bojič
BAUSHOP s.r.o.
www.baushop.cz

Za cca 10 let nakupování v e-shopech jsem nakoupil pro sebe i druhé stovky (bez přehánění) výrobků. Nejhorší zkušenost je ale docela čerstvá, s obchodem, který má II. stupeň certifikace APEK s vysokým číslem 81%. Nedodržení termínů, dodání výrobku, kde zásadní žádaná vlastnost výrobku (nabízená na shopu) byla v návodu na produktu zcela popřena, u jiného zboží mi poslali výrobek jiných rozměrů, než jsem si objednal... Není holt všechno zlato, co se třpití :-(

Mám podobnou zkušenost jako pan Martin, po zavolání na výše uvedenou linku, ji nikdo nebral a číslo bylo nedostupné - v pracovní době. Sice odpoledne se někdo snažil zavolat zpět, ale zboží jsem už sehnal jinde. Levněji, platba kartou a v kamenných stavebninách s tradicí - ne pohodlná bezriziková (pro obchodníka) platba předem.

pane Bojiči,

vycházím z osobní zkušenosti, tel. číslo 605 133 133 - nedostupné odpojené, 840 placená linka, kancelář v CSAD na hájecké - tím bych se nechlubil vůbec. Nebyl to útok, ale konstatování stavu. Třeba po této kritice budete zapínat telefon v pracovní době a někdy se stanu vaším spokojeným zákazníkem. Zatím tomu tak nebylo a spojení APEK - Baushop ve mě důvěru nevzbudilo a určitě po této zkušenosti bych peníze vaší firmě nesvěřil.

s pozdravem Martin K.

Reakce na utok od: martin Srpen 27, 2008 at 10:25

Vazeny pane Martine, nevim jak jste prisel na to ze slibujeme nemozne a ze jsme podvodnici. A ze to sudlime v kancelari o jednom cloveku je primo smesne.
V letosnim roce jsme na obratu cca 20mil korun, kdy jsme obslouzili 1500 zakazniku. A o Vasi spokojenost se staraji 4 zamestnanci. U nekterych materialu, ktere jezdi naprimo od vyrobce vyzadujeme platbu predem. Ostatne platit predem budete i kdekoliv v kamennych stavebninach, tedy pokud nejste firma a nemate nastavene splatnosti. Ale vetsinu materialu posilame z naseho skladu v Brne na dobirku s platbou pri prevzeti. Projedete-li si diskusi na vsech stavebnich webech, nenajdete jedinou spatnou referenci. Vetsinou spis kladne.
Narozdil od jinych eshopu se snazime aby zakaznik byl vzdy spokojeny a aby dostal vzdy prvotridni zbozi. Protoze spokojeny zakaznik je nejlepsi reference.

P.S. Pokud by jste si k nam chtel zavolat. Mate nasledujici moznosti:
Tel: 605 133 333
Tel: 840 200 210
Tel/fax: 548 210 458

S pozdravem

Darko Bojič
BAUSHOP s.r.o.
www.baushop.cz

Osobně považuji mPeníze za poněkud nevydařený (nedotažený) projekt. Nejvíce mi však vadí propojení na mafiánský APEK. APEK není žádá autorita, je to jen hnusný výběrčí výpalného. Ikona APEK nic neznamená, respektive znamená jediné -- provozovatel obchodu (klidě to může být podvodník) zaplatil poplatek APEKu. Pro mBank, která se od "nesmyslných poplatků" distancuje, kde jen to jde, je spojení s předním výběrčím poplatků naprosto nepochopitelná a smutná... Moc prosím, nepodporujte vyběrače poplatků, přehodnoťte tuto zbytečnou podmínku!

Zdravím všechny čtenáře mBlogu, pokud máte pocit, že jsme na vás zapomněli s implementací mPeněz, napište znovu na mpenize@cz.mbank.eu. Může se stát, že váš e-mail nedojde, tak se klidně připomeňte .o) Odpovídám do tří dnů.

No možná je to dobrá služba, ale když jsem se jako firma, která provozuje 2 eshopy a chystá další poptali skrze email na podrobnější info, tak už čekáme 14 dní a stále nic. Takže jestli to takto má fungovat, tak nevím, nevím.

Dobrý den,
kde je možné založit mBusiness konto?
Budou podmínky stejné pro všechny zákazníky?
Bude mBusiness konto pro menší firmu nějak zpoplatněno,
pokud ano, jak?

Děkuji,
Hana Jelínková

Přeji hezký den,

protože je zde nejčastějším komentářem certifikace od APEKu (pozor neplést s členstvím, které nutné neni) nelenili jsme a sešli jsem se včera se zástupci APEKu a tlumočili jim jednak vaše komentáře a i naší představu o smyslu a významu certifikace pro mPeníze jako takové. O výsledcích jednání se určitě dozvíte ještě před koncem pilotního provozu, který běží zatím jen na KASA.cz.

David Matyáš
online sales a spolupachatel mPeníze :)

M-bank si moc nepomohla s APEKem. například - internetový obchod Baushop.cz.
Podvodnící se stavebním materiálem - slibují nemožné, platby předem, nic nedodají, ale jsou certifikovaní APEKem. Jedno telefonní číslo, které je odpojené, sídlo - ušmudlaná pronajatá kancelář ve skladové oblasti v Brně - zavřená, jeden člověk, který se tváří jako obří internetový obchod - přitom je to podvod na lidech. M banko - šlápla jsi vedle.. škoda. Takové lidi zastřešuje skvělé partnerství?

Podmínka spolupráce s APEK naráží i v případech, když bude chtít mPeníze využívat někdo, kdo není klasickým internetovým obchodem, ale nabízí něco s platbou on-line (např. přístup do elektronického archívu webu). Takový subjekt se asi certifikovaným obchodem ani stát nemůže...

Jakožto majitel internetového obchodu a zároveň klient mBank, nevidím jediný důvod, proč bych měl mPeníze využívat (stávající klienti zřejmě nejsou cílová skupina?), mKonto na bezproblémový převod bohatě stačí. Drahé "online platební systémy" obcházím tak, že při platně převodem nečekám až peníze dorazí, ale zboží posíláme ihned. Spojení s apekem je podaná ruka ďáblu - systém se totiž dostatečně nerozšíří (tvrdit, že certifikovaný obchod je nějaká záruka kvality a necertifikovaný obchod nikoli může snad jen demagog).

[Tomas] - máte pravdu, Tomáši, obchodníci si moc neužijí, každý má nějaký systém a každý na něm chce vydělat - protože vydělávat na zákaznících je "blbé", vydělávají banky na obchodnících. Proto také nejsou u nás nijak rozšířené - proč by taky měla obchodník používat nějaký platební systém, kde mu seberou několik procent z jeho drahoceného zisku, když zboží může jednoduše a bez starostí poslat na dobírku...

[Zákazník] - vrácení peněz proběhne úplně normálně, u obchodníka objednáváte, bankou platíte, peníze tedy vrací obchodník, banka s tím nemá nic společného, je pouze prostředníkem.

Je škoda, že mPeníze se diskreditují spojením s APEK, se soukromou iniciativnou, jejíž jediný smysl je prodávat odpustky ve formě ikonky. O kvalitě tzv. "certifikovaných" obchodů nemůže být řeč, členství v APEK pro zákazníka vůbec nic neznamená, pro obchodíka se pak podobá povinnosti platit výpalné.

Doufám, že skutečně nezůstanete vůči negativním hlasům hluší, jak píšete. Ale nevím, jak by se dala tato věc vyřešit seriozní diskusí s APEK, když řešením je APEK z diskuse a podmínek úplně odstranit.

Kdyby APEK byl zárukou kvality nebo morální autoritou, v žádném případě bych proti této podmínce neprostestovat (už proto, že bych deset let byl jeho členem). Ale takto mám pocit, že dobrý záměr tvůrců služby nevyšel, protože se špatně informovali, s kým mají tu čest a místo autority zvolili maskota.

Nemůžu se dostat na svůj účet!!!Proč??!!

cca 5 korun z 30 korunové DMS je ještě čajíček :)

Mpeníze vypadají slibně, snad se rozjezd povede.
Bylo by dobré ale umožnit skutečné mikroplatby - třeba platby za článek, příspěvek na projekty a podobně. Těžko čekat, že bude vydavatel nebo vývojář členem APEK, když se nejedná o eshopy. Se slzou v oku vzpomínám na ilikeq, kéž by se mu mpeníze alespoň přiblížily.
Vynikající propagací by pak bylo zapojení do nějakých charitativních akcí - vpomeňme na nehorázný vývar našich mobilních operátorů z DMS :-)

Jak proběhne vrácení peněz v případě nedodání zboží? Běžná praxe v ČR (i u členů APEK) je, že zboží je přednostně odesíláno zákazníkům na dobírku. Když zaplatím a zboží mi nepřijde v domluveném termínu, jak můžu platbu stornovat? Jsem odkázán na milost/nemilost prodejce nebo i v procesu vrácení platby bude zapojena mBank/Seznam?

Platebni portal pro mBank, hmm, proc ne, zakaznici mBank to urcite oceni, zejmena pokud to bude mozne pouzit na mirkoplatby, protoze SMS jsou v tomto smeru dost nevyhodne.

Kazdopadne chudaci obchodnici ;-)

Jen si to spocitejte:
Platební portál pro eBanku
Platební portál pro mBank
Platební protál pro ČSOB (teda PaySec)
Platební karty (navíc různé platební portály Muzo, ČS, ...)
Platební portál NetBanka (teda nevím, jestli to ještě funguje)
případně další systémy:
PayPay
PayPal
MoneyBookers
....


Vzhledem k tomu, ze zrizeni uctu je u mBank zdarma, je toto velmi dobry marketingovy nastroj, jakym zvysit zajem o zrizeni uctu. Dobra strategie.

Sam ucet u mBank mam (a hodil by se mi jeste jeden, ale to bohuzel zatim nejde:-( ) takze tento zpusob vitam. Zase na druhou stranu, pokud mam ucet u mBank a obchodnik taky, muzu provest prevod a penize jsou taky na uctu hned. Vyhodu ma platebni portal v tom, ze podobne jako u platebni karty ma obchodnik ihned na objednavce potvrzeni, ze platba probehla a nemusi tak cekat, az se mu do IS naimportuji prikazy na uctu za predchozi den.

Mě tam blikaj červenou tyhle věci: "během několika měsíců"a "stačí vyčkat několik týdnů". No doufám pro dobro mBank, že to stihnete rozjet do vánoc, kdy je na ešopech podle statistik největší frmol.

pekny popis i zajimava sluzba
nicmene mikroplatebni system to neni ani nahodou, zatim je to jen platebni brana ve ktere se muzou posilat i mensi castky. (a na kase to neni ani to, je to jen link na predvyplny prevod na ucet)
budou moc v budoucnu treba tvurci webu integrovat platby do systemu, ne naky velky eshopy co si muzou zaplatit nake specialitky (mPeníze Pro).
kdyz uz se bude dat moct platit male castky, pujde nastavit treba mesicni (tydeni) limit pro placeni malych castek s jednodusi autorizaci (bez sms, zapamatovane prihlaseni)
vzpominam si totis na zacatek mikroplateb v cechach jak se to pouzivalo treba na ohodnoceni autora clanku (nez se to utnulo potrebou mit bankovni licenci)

Pěkný článek. Jen v tom pořád nevidím žádnou velkou výhodu proti normálnímu platebnímu příkazu. Možná až přibudou další funkce...
Pokud musí mít prodávající i nakupující účet u mBank, tak bude každá platba v reálném čase. Pravda, vyplnění příkazu je o pár kliků pomalejší než předvyplněný formulář. Na druhou stranu mi přijde bezpečnější přihlásit se do IB přes záložku ve vlastním PC než přes odkaz na stránce obchodníka.