zpátky

Blog z továrny produktů

Možná je to pro některé překvapení, někteří to naopak očekávali – konečně jsem se odhodlala napsat blog. Hodně dlouho jsem přemýšlela, jak ten blog napsat, jak začít a jestli to vůbec někoho zajímá nebo nikoliv. Ale stejně jsem nevymyslela ten začátek ;o( Vím ale jistě, co bych Vám chtěla tímto příspěvkem sdělit.

Asi tak před 2 týdny jsme seděli s Adamem a našim „Generálem“ večer v naší mVilce. Potřebovala jsem trochu vypnout, už jsem toho měla dost. Adam se ptal: „Co jim mám tedy na to fórum napsat? Kdy bude to inkaso, kdy SIPO, kdy mPůjčka?! Oni ode mě chtějí přesný termín…“ A začalo opět kolečko vysvětlování: co je to „Release“ a co to pro nás znamená. Když jsem to tak vysvětlovala, napadlo mě, že by bylo fajn vysvětlit to i Vám: naším čtenářům a přispěvovatelům na mFóru. Tak jsem tedy Adamovi i Jirkovi slíbila, že na náš blog něco napíšu a nechám Vás nakouknout do práce produkťáků. Adam sice občas fušuje do naší práce a snaží se Vám to zprostředkovat, ale ať to máte od zdroje.

Tak abych začala po pořádku. Víte, jak se nasazuje nový produkt, co znamená připravit novou funkčnost jako je například inkaso, SIPO? Vše začíná tím, že si řekneme, že tohle chceme a potřebujeme. To je ta příjemnější práce (a podílíte se na ní i vy), jenomže to je teprve začátek. Když si to vymyslíme, musíme to zrealizovat. Realizace znamená vysvětlit IT a businessu, co přesně chceme – tedy detailní popis a příprava technické specifikace. Musíme podrobně popsat, na jaké systémy má daný produkt dopad, kde všude je nutné změny implementovat. Bankovní systém totiž není jenom jeden (třeba ten, co vidíte vy po přihlášení). Každá banka jich má několik (některé i několik desítek) a všechny jsou vzájemně provázané.

Když už tedy máme specifikaci, tak můžu přijít za velice důležitým člověkem na centrále (spojka mezi Business a IT) a požádat ho o zahrnutí našeho požadavku do prioritizační fronty. Tehdy nám IT sdělí, kolik práce zabere implementace daného požadavku, samozřejmě musíme podat i tzv. „business case“: čili odůvodnění vysvětlující, co pro nás daný produkt resp. služba přinese a proč ji chceme.

Jen pro info v prioritizační frontě nejsou pouze jenom požadavky z mBank CZ, ale také z mBank SK, mBank PL a Multibank. Naše IT tedy obsluhuje několik bankovních jednotek. Což vysvětluje, že ne vše se může vždy zrealizovat tehdy, kdy bychom si to přáli my. Respektive proč nelze vše zahrnout v jednom Releasu. A tohle jsou důvody, proč se něco naimplementuje již v dubnu a něco až v červenci něco naopak až prosinci. Jen abyste měli představu, na inkasu jsem začala makat již těsně po spuštění mBank v listopadu. Není to žádná sranda ;o)

Takže když máme specifikaci a dostali jsme se v prioritizační frontě na „správné místo“ – hurá – první náznak, že jsme uspěli a naše požadavky se v blízké době objeví v Internetovém bankovnictví, což je základ. Následuje programování, schůzky s IT kolegy, cesty do PL, nekonečně meetingů, upřesňování, rozhodování... Skutečně hodně práce ve dne i v noci, protože termíny jsou neúprosné a musíme je dodržovat. Když je produkt připraven, následuje testovací fáze v testovacím prostředí. Testuje testovací tým, IT a nakonec i my produkťáci, kteří jsme zadavatelé požadavku. Při testování se snažíme odladit vše, co nebylo ještě dotaženo a zabránit tak všem chybám a hlavně překlepům (znáte ten pocit, když podvacáté čtete tentýž text a už nevidíte chybku?). Když je tahle fáze za námi, může přijít konečně „release“ = bezesná noc, kdy to vše spustíme do živého prostředí a všechno znovu kontrolujeme. V živém prostředí však už nelze vše testovat, např. hypotéku...

Ale zpět k celému procesu: termín releasu znamená, že jsme připravení v pro vás hlavním systému, tedy v Internetovém bankovnictví. Co však už není tak zřejmé, tady vše nekončí. Krásným příkladem je například mPůjčka. mPůjčka byla připravena v systému (tedy v IB) již po spuštění naší banky. Jenomže abychom mohli mPůjčku začít nabízet vám, musí být připraveno mnoho dalších procesů a musíme podniknout mnoho dalších kroků k její spuštění. Připravit aplikaci pro podávání žádostí, nastavit schvalovací systém, vyřešit napojení na CBCB (laicky řečeno registr dlužníků), připravit smluvní dokumentaci, nechat ji schválit českými i polskými právníky, vyškolit obchodní síť mKiosků a Finančních center, vše to ještě zopakovat pro mLinku (vlastně dvě – jednu v Praze, tu „informační“, a potom i naše kolegy, kteří mohou skutečně provádět úkony), také vše zajistit v backoffice (místo, kde se tiskne, podepisuje, balí a podobně). A to mluvíme pořád jen o vnitřních procesech, ale mnohdy jde ještě o propojení „ven“: VISA, fyzický výrobce karet, ČNB, nebo Česká pošta. Zároveň se také snažíme reagovat na vaše připomínky, které obvykle hlásíme na IT, snažíme se přemýšlet nad novými možnostmi, upravovat stávající produkty k vaší větší spokojenosti. Já bohužel čas na sledování fóra nemám, ale zhruba vím, co se tam děje. Adam i ostatní kolegové se nás o tom snaží informovat, a když jsou tam pekelné otázky po produktové stránce, tak se s námi poradí a odpoví v našem jménu, nebo nás poprosí o odpověď.

Ale to jsem odbočila. Může se někdy stát, že řeknu Adamovi, že v releasu budeme mít kreditky, inkaso, SMS/E-mail push, investiční nástroje – ale to ještě pořád neznamená, že je začneme hned nabízet. Příprava smluvní dokumentace trvá cca 4-6 týdnů, příprava aplikace pro žádost o produkt cca 4 týdny, příprava aplikace pro schvalování 6-8 týdnů .... a pak ještě testování, zdali vše spolu správně komunikuje a funguje. Testování někdy může zabrat další 2-3 týdny. V některých oblastech záleží také na pomoci našich PL kolegů, na flexibilitě externích dodavatelů a pod. Takže se klidně může stát, že ne zcela naším zaviněním se skutečný termín nasazení produktu může změnit. Není to nikdy milá zpráva – a věřte, že nám je to víc líto než vám…

Mimochodem, rádi přivítáme další kolegy do našeho produktového a vývojového týmu, kteří by měli chuť a sílu vyvíjet a budovat náš sen, vaši Banku – mBank.

Tak doufám, že jsem vše popsala dostatečně do hloubky. Nekamenujte Adama, že sliboval mPůjčku. Ono se holt někdy něco nevydaří a jsme nucení datum spuštění posunout. Mohu vám prozradit, že finišujeme s usilovným testováním všech dubnových vychytávek (a jak jste možná viděli na mFóru, Jiří už veřejně slíbil na 14. dubna inkaso). Není to jediná věc, nové vlastnosti i služby budou přibývat následně v rychlém tempu. O kreditní kartě, našich plánech na revoluci v investicích i dalších překvapeních se dočtete v následujících dílech produktového blogu. No a než se nadějete, přijde další release na přelomu června a července, jehož součástí je i SIPO, i zde už je velká část výše popsaného procesu za námi. Držte nám všichni palce, ať jde vše jako po másle, abychom Vám stále častěji mohli oznamovat radostné zprávy o novinkách z produktové oblasti.

Katka Turnová Katka Turnová / mBank
produktový manažer
katarina.turnova -zavináč- cz.mbank.eu

Kategorie:

Ze života banky