zpátky

Kyberzločinci útočí i v době koronavirové. Jak je odhalit?

 

Období krize lidi spojuje, ale také láká ty, kteří chtějí této situace využít ve svůj prospěch. Objevily se snahy podvodníků přiživit se na cizím neštěstí a na celkovém strachu z nákazy koronavirem. Na internetu se tak můžeme setkat s podvodnými stránkami, které prodávají roušky, ale i s pokusy o phishing a s klasickým zasíláním zavirovaných linků či příloh.

 

 

S online útočníky, kteří využívají přirozeného strachu z nemoci COVID-19, se roztrhl pytel. Útočí prostřednictvím nevyžádaných e-mailů, v nichž se objevují odkazy, které lidi vedou na podvodné webové stránky. Tam se kybernetičtí zločinci snaží „rybařit“ (proto pojem „phishing“) a ukrást přihlašovací údaje do banky a další důležité informace, které otevírají dveře k účtům.

 

 

Možná jste na internetu také narazili na webové stránky, které nabízejí možnost zakoupit si ochranné pomůcky (roušky, dezinfekční gely apod.). Při každém nákupu na internetu byste měli být obezřetní, u nákupu nedostatkového zboží to platí dvojnásob. Útočníci se snaží využít situace a velké poptávky, a tak vytvářejí podvodné e-shopy. Vždy si zkontrolujte recenze na daného prodejce. Pokud žádné nenajdete, je velmi pravděpodobné, že se nejedná o důvěryhodný obchod, a v takovém případě byste tam neměli nakupovat. Proč? Je totiž možné, že už byste neviděli ani svoje peníze, ani objednané zboží.

 

Další způsob, jak se vás mohou podvodníci snažit napálit, jsou zavirované přílohy v soukromých zprávách či e-mailech. Není tak neobvyklé, že nám do virtuálních schránek dorazí zpráva, která se nás snaží přesvědčit o tom, že v příloze nalezneme důležité informace o koronaviru a současné situaci. Otevření těchto příloh znamená vpuštění kyberzločinců do systému počítače či mobilu, kde jsou schopni celý systém uzamknout a zašifrovat uložená data, která znovu zpřístupní pouze za výkupné.

 

 

Jak se bránit?

  1. Nevěřte všemu, co se píše v e-mailech, na sociálních sítích či v SMS zprávách. Vždy používejte selský rozum. Proč by vám ten člověk takovou zprávu posílal? Znáte ho? Je to opravdu způsob, jak s vámi běžně komunikuje? Takové otázky vám pomohou rozeznat podvodníky.
     
  2. Stejně jako jiné banky, mBank nikdy ve svých e-mailech nebo SMS sděleních nevyzývá k přihlášení do internetového bankovnictví.
     
  3. Pokud po vás někdo (banka, e-shop ad.) chce informace nestandardní cestou, nezadávejte je. Ověřte si postup na webu dané společnosti nebo zavolejte na její infolinku.
     
  4. Žádná citlivá data neposílejte e-mailem.
     
  5. Počítejte s tím, že jméno a fotka na sociálních sítích se dají zfalšovat, stejně tak se dá podvrhnout adresa odesílatele e-mailu.
     
  6. Další důležité pravidlo je NEinstalovat nic do počítače ani do mobilu, pokud aplikace nepochází z opravdu spolehlivých zdrojů.
     
  7. Pokud jste nedopatřením někomu své osobní údaje poskytli, okamžitě informujte svou banku (mLinka 222 111 999)

 

 

 

tým mBank

 

 

 

 



 

Kategorie:

Bezpečnost