zpátky

Biokaviár a hodinky pro kosmonauty – čím lidé demonstrují své bohatsví?

Koncem 19. století zformuloval ekonom a sociolog Thorstein Veblen teorii zahálčivé třídy. Podle této teze ukazují vyšší vrstvy společnosti své bohatství pomocí takzvané ostentativní zahálky, což je Veblenovo označení pro neproduktivní trávení času. V minulosti se jednalo třeba o vyjížďky na koních, plesy, okázalé hostiny nebo sbírání uměleckých děl. V moderní společnosti se k zahálce přidává ještě okázalá spotřeba. Nakupování toho, co ani v nejmenším nepotřebujeme. Jak dnes lidé ukazují své bohatství?


Bydlení – čím větší, tím lepší
Příbytek a jeho podoba jsou jedním z vůbec nejstarších statusových symbolů. Stejně jako v případě automobilu nebo hodinek obvykle platí – čím větší, tím lepší. Příkladem takového domu, kterým jeho majitel očividně pouze demonstruje své bohatství, je indický mrakodrap Antilia. Dům má 27 pater, stará se o něj 600 zaměstnanců a bydlí v něm nejbohatší muž Indie Mukesh Ambani. Hodnota domu se odhaduje na 2 miliardy dolarů.


Jídlo a pití – čím divnější, tím lepší
Kaviár, lanýže, japonské hovězí, káva, která před pražením prošla trávicím ústrojím cibetek nebo slonů. Čím exotičtější a divnější pochutina, tím lépe. Hlavní je v každém případě tvrdit, že předražené jídlo chutná mnohem líp než to, které si mohou dovolit i méně majetní. “Chřest? Tak to já jedině bio! Tenhle obyčejný se nedá jíst!”


Hodinky – čím odolnější, tím lepší
I když s nimi člověk chodí jenom do kanceláře, musí být doslova nezničitelné. A pokud možno velké, aby si jich každý všimnul. Hodinky pro potápěče, piloty a kosmonauty, které nezničí ani přejetí parním válcem, ani pobyt v jaderném reaktoru. A nosit je bude ještě váš prapravnuk.


Domácí mazlíček – stačí drahý a divný
Bohužel i živí tvorové slouží pro demonstraci bohatství. Vzpomeňte si na Bohuše a jeho pštrosa z filmu Dědictví aneb Kurvahošigutntág. V Číně zašel v posledních letech obchod se statusovými psy tak daleko, že oblíbeným tibetským dogám nechávají chovatelé dělat plastické operace, aby je prodali za víc peněz. Historicky asi nejdražší pes prodaný v Číně vyšel svého majitele, kterým je uhelný magnát Li Yongfu, na víc než 35 milionů korun. „Mohl jsem si koupit velký dům nebo třeba Lamborghini, ale čistokrevná tibetská doga je důkaz toho, že jsem nejen bohatý, ale mám i vkus,“ vysvětluje pyšný majitel.


Sport – móda se mění
Zatímco v 90. letech byla symbolem bohatství tenisová raketa, v novém tisíciletí to byly golfové hole. Sice už golf ze své aury sportu pro boháče něco ztratil, i tak ale může jeho hraní stále dokazovat, že finančně nestrádáte. Nic nezkazíte ani plavbou na jachtě a pilotním průkazem. Těchto aktivit se móda už několik posledních desítek let nedotkla a jsou v kurzu pořád.
 

Kategorie:

Produkty

Komentáře (0)

Vložit komentář