zpátky

Nový zákon o platebním styku – o čem je?

Vážení klienti,

Aktuálně k novému zákonu o platebním styku:

22.11.2009 dojde v mBank ke změně u všech registrovaných povolení k inkasu a SIPO (tedy u těch transakcí, kdy si z Vašeho účtu někdo peníze strhává), která byla dosud nastavena bez limitu.

Ve svém internetovém bankovnictví jste měli dosud možnost nastavovat si pro povolení k inkasu limit, aby se nemohlo stát, že si protistrana /třeba telefonní operátor nebo energetická společnost/ strhne z Vašeho účtu víc, než je běžné a nutné. Tuto možnost jste využít mohli, ale nemuseli. Nový zákon o platebním styku ale situaci mění a nařizuje, aby všechna povolení k inkasu byla nastavena s konkrétním limitem. Cílem má být co nejvyšší ochrana klienta i zjednodušení případných reklamací.

K samotné výši limitu se banky staví různě. mBank se rozhodla pro bezpečnostní limit 50 000 Kč pro každé povolení k inkasu /částku jsme stanovili poměrně vysoko proto, aby se do ní pohodlně vešla co největší část z Vás/. Je to limit, který nastaví banka automaticky, a to pouze u těch povolení k inkasu/ SIPA, u nichž limit dosud nastaven nebyl. Všech ostatních povolení, kde limit už je, se opatření nedotkne!

Výši limitu si můžete samozřejmě nastavit i sami – víte-li třeba, že je pro Vás limit 50 000 Kč nízký, protože jsou Vaše inkasa vysoká, nebo naopak, když Vám stačí například jen 3 000 Kč. Můžete tak učinit s předstihem, i změnit limit případně dodatečně.

Zároveň chceme upozornit, že toto opatření nemá nic společného s tématem o předčíslích účtu, kde se taky hovořilo o inkasech.



1.11.2009, tedy od neděle, začíná platit nový zákon o platebním styku (zákon č. 284/2009 Sb.). Norma vychází z Evropské směrnice, která upravuje některé podmínky na bankovním trhu. Je možné, že o ní už řada z Vás slyšela nebo četla v médiích. Klientům by obecně měla dát zrychlení služeb, víc jistoty při používání platební karty, atp. mBank většinu požadavků splňuje od samého počátku působení v Česku – nový zákon jí tak nečiní žádné podstatné potíže, klienti si změn většinou ani nevšimnou. Přesto bychom Vám rádi představili nejdůležitější body, kterých se nový zákon týká.

  • Převody peněz – nový zákon říká, že banky musejí platební transakci vypořádat do 2 dnů. Dosud na to přitom měly 3 dny./ mBank tento limit splňuje bez problémů, v rámci banky probíhají převody on-line, do jiné banky odcházejí v nejkratším možném termínu, v závislosti na clearingu.
  • Výpisy z účtů – banky mají nově povinnost informovat klienty o stavu účtu jedenkrát měsíčně
    zdarma, a je přitom jedno, jestli papírovým výpisem nebo elektronicky./ mBank standardně klientům zasílá elektronický výpis z jejich účtů zcela zdarma, v tomto ohledu se proto nic nemění.
  • Ztráta platební karty – od 1.11.2009 si banky nesmějí účtovat žádný poplatek za blokaci platební karty, kterou klient ztratí, nebo má podezření na její zneužití./ V sazebníku mBank stojí u blokace karty od samého prvopočátku „0 Kč“, normu tedy bez problémů splňujeme.
  • Zneužití platební karty – zákon stanovuje maximální spoluúčast klienta při zneužití karty ve výši 150 eur./ mBank s novou úpravou počítá, transakce kartou nad 150 eur bere banka na sebe. Klientovi se tak případná odpovědnost snižuje, dosud byla ve výši 4500 Kč. Je nutné poznamenat, že výše zmíněné se týká prokazatelně neautorizovaných transakcí – tedy těch, které nejsou stvrzené klientovým podpisem nebo PINem. Upozorňujeme proto klienty, aby v tomto ohledu byli i nadále obezřetní.
  • Lhůta pro nahlášení ztráty karty – ztrátu by měli klienti nahlásit „neprodleně“, zákon už ale neříká, co přesně to znamená. U některých bank je to 24 – 48 hodin./ mBank se rozhodla nedávat závazný termín a řešit případy individuálně.
  • Vydání nové karty – nový zákon sice stanovuje nulový poplatek za blokaci platební karty, poplatek za vydání nové karty ale neupravuje./ mBank vydává k osobnímu účtu mKONTO novou kartu i nadále zcela zdarma.
  • Roční poplatek za vedení karty – pokud se klient rozhodne, že s používáním karty třeba po pěti měsících skončí, banka by mu měla vrátit proporciální výši ročního poplatku, který za vedení karty platí./ mBank si roční poplatky za vedení většiny karet neúčtuje, u ostatních změnu zohledníme.
  • Změna obchodních podmínek/ sazebníku – nově banky musejí informovat o změnách dva měsíce dopředu./ mBank bude informace zveřejňovat buď společně s výpisy nebo v samostatných zprávách banky.
  • Zrušení účtu zdarma – tato povinnost začíná od 1.11.2009 platit pro všechny banky, leckde může jít o stovky korun./ mBank si za zrušení účtu nikdy nic neúčtovala, toto pravidlo proto žádnou změnu nepřinese.

    Doplnění k hlavním bodům Zákona – 4.11.2009
  • Zneužití platební karty – spoluúčast klienta je 150 eur, a to za všechny neautorizované transakce dohromady! Za případné škody nad tento rámec ručí mBank. Není tedy pravda, jak se objevilo v komentářích, že banka bude chtít 150 eur ručení za každou transakci. To, že se toto opatření týká „neautorizovaných transakcí“ /tedy bez zadání PIN nebo podpisu/ nařizuje zákon, není to rozhodnutí mBank
  • Nastavování povinného limitu pro inkaso – klient má podle zákona nově povinnost nastavovat u svých inkasních plateb maximální limit /z důvodu jeho vlastní ochrany a kvůli případným reklamacím/, o limitu rozhoduje sám. Pokud tak sám neučiní, limit mu automaticky nastaví banka, a každá si zvolila limit jiný./ mBank počítá s limitem ve výši 50 000 Kč pro inkasní platbu.

Jak už jsem zmínila na začátku, jde o přehled toho nejpodstatnějšího, nikoliv o kompletní zákon. Věřím, že kolem něj bude debata jak na blogu, tak na mFóru. O dalších důležitých úpravách, přijdou-li, Vás budeme informovat.


 

Pavla Renčínová Pavla Renčínová / mBank
tisková mluvčí
pavla.rencinova -zavináč- cz.mbank.eu

Kategorie:

Aktuality

Komentáře (43)

Vložit komentář

Uvádíte: mBank vydává k osobnímu účtu mKONTO novou kartu i nadále zcela zdarma. V sazebníku je ale poplatek 100 Kč, tak jak to je? Už zde dotaz jednou padnul.

prosim vas co to je cestovni pas? jako obcan EU/Slovensko/ jsem jiz nebyl nucen si jej poridit. v praze ziju tri roky, pracuji, odvadim dane ale pro vas je to malo. / skoda/
jak se rika bez penez do hospody nelez...nebo bez pasu do mbank nelez
preju hodne financnich uspechu a spokojenych klientu

k 37: Také přeji pěkný. Děkuji. Lepší funkčnost jistě "bodne", ale soutěž s jinými bankami, jež se na Vás dotahují povinným (nebo pod tlakem) zrušením některých poplatků, asi vyžaduje konkrétnější finanční lákadla. Mne napadají lepší devizové kurzy, bonusy za užívání karet apod, což široce funguje u jiných bank. Ale nejsem bankovní manažer, pouze doufám i přeji, že jisté pozice z nedávna uhájíte.

To jsme si nerozuměli. U každého SI mám nastavený individuální limit. mBank však tento limit považuje za jednorázové omezení, zatímco řada jiných bank váže tento limit na nastavitelné časové období (nejkratší je měsíční). Příjemce peněz pak v daném období může uskutečnit postupně i několik inkas z mého účtu, součet částek ale nesmí v daném období překročit mnou nastavený limit. U mBank tuto ochranu nemám. Zřízení SI je sice moje volba a moje odpovědnost, ale tuto odpovědnost bych nesl klidněji, kdyby mBank ochranu nastavením období čerpání poskytovala.
Přešel jsem k mBank poměrně brzy po jejím vstupu na český trh, kdy ještě řadu služeb nenabízela (ani SI) a naivně jsem očekával, že služby budou fungovat brzy a "rozumně". Zatím sice nemám důvod k odchodu, výhody převažují, ale obecně odmítám argumentaci typu "darovanému koni na zuby nehleď", která se v diskusi objevuje poměrně často. Banka by neměla být garážová firma (čímž si bohužel u mBank nejsem tak docela jistý) a určitou profesionalitu a zodpovědnost v reakcích na potřeby klientů bych přece jen očekával.

Ano, máte pravdu, možnost nastavení limitu k souhlasu s inkasem existuje od počátku. Nový zákon však zavádí povinnost uvedení limitu u každého povolení k inkasu. Zákon nespecifikuje časové období, pro které limit platí.

Klient zadává jednotlivá povolení k inkasu a tím souhlasí se stržením dané částky z jeho účtu. Nemůže tedy dojít k opakovanému nekontrolovanému strhávání peněžních prostředků příkazcem. Proto mBank nebude a ani nemůže toto řešit. Jedná se o rozhodnutí klienta, který za ně nese odpovědnost.

Limit k souhlasu s inkasem existuje už od zavedení SI, u mBank však není vázán na časové období, takže příjemce může opakovaně inkasovat podlimitní částky každý den. Nepožaduje náhodou nový zákon i nastavení období čerpání limitu? Bude to mBank řešit?

Poslat zprávu

Pěkný den. to ani není štiplavá otázka :-) pár novinek, vylepšení funkčností v internetovém bankovnictví přijde už za dva týdny, o tom bude ještě na blogu v tomto týdnu řeč.

Vážená p. mluvčí, pěkně jste to shrnula a souhlasím. A vidím klady a chválím... Ale přesto jedna štiplavá otázka: sice mBank mohla mít řadu výhod před zavedením zákona, ale tím pádem po jeho zavedení se výhody oproti jiným bankám, více nebo méně, stírají. Má mBank nějaké trumfy do budoucna v záloze?

Poslat zprávu

Děkuji všem za reakce a přeji krásný den! Nový zákon o platebním styku vyvolal ještě několik otázek, které jsem v základním článku z pátku neuvedla. Doplnění proto přidám během dne nahoru do textu blogu. V rychlosti jen několik ujištění - spoluúčast klienta při ztrátě karty bude skutečně jen 150 eur za součet všech neautorizovaných transakcí, nevidím ani, že bych v příspěvku psala cokoliv jiného, proto jsem byla překvapená negativní reakcí mnohých, je neopodstatněná; padl dotaz na pojištění vkladů - ten s tím úplně nesouvisí, ale ano, pojištění zůstává zachováno ve stejné výši; převody peněz - mBank odesílá v nejbližším termínu, polepšit se musejí banky stran připisování plateb; odpovědnost banky za "neautorizované transakce" - ano, tak to nařizuje zákon, není to žádný výmysl mBank. Obecně vzato, mBank řadu výhod měla ještě před zavedením zákona – proto děkuji všem, kteří vidí občas i klady a pochválí! Pěkné odpoledne.

Přeji příjemný den,
jsem klientkou mBank a jsem nadmíru spokojená. O víkendu se mi ale stalo, že jsem zapomněla pin a automat mi kartu nevydal. Po příchodu domů jsem okamžitě volala na klientskou linku. Bohužel operátoři mi mohli být k dispozici až v pondělí. Mně se to stalo v sobotu a komu se to někdy stalo ( mně poprvé a věřím, že naposled)ví, co jsem prožívala. Jelikož jsem měla doma možnost internetu, tak jsem si peníze převedla na jiný účet. Tím by jsem chtěla poukázat na tuto mezírku. Jelikož jsem se nedovolala na linku, dovolila jsem si kontaktovat p.N.Palvlovou z Ústecké pobočky a když bylo už dost hodin, obratem mi volala zpět a uklidnila mne. Je to moje sluníčko ve tmě. Takových ochotných lidí by mělo být u vás víc. Jestli je ve Vaší moci udělit jí pochvalu .Děkuji.

Docela mě zklamala definice autorizovaných transakcí...přece není možné dávat do jedné skupiny transakce potvrzené podpisem a transakce potvrzené PINem!!! Bohužel jsou v této zemi stále terminály, které umožní nepožadovat při platbě PIN a podpisový vzor má případný zloděj narozdíl od PINu přímo na kartě...nevím, jestli tahle definice je přímo v zákoně nebo si ji tak vyložila jen mBank, ale přijde mi dost nešťastná...

k příspěvku 31: Nevím proč se tady navážíte do nulového úroku na mKontu...zajímalo by mě, co mám z desetinek procenta p.a. v jiných bankách, když si na oplátku strhnou mnohonásobek na poplatcích...je to pak něco ve stylu povídek Šimka a Grossmanna - Nechci slevu zadarmo :-)

@27: ano ano nejlepsi :) maji pravdu kdyz rikaji

mKONTO je jedinečným produktem, na který jsme v ČR čekali už dlouho.

urok 0.0% p.a. :)

Chtěla bych se zeptat, zda pojištění vkladu zůstává na 50 tis. EURO do výše 100%. Děkuji

Chtěla bych se zeptat, zda pojištění vkladů zůstáva na 50 tis. EURO do výše 100%. Děkuji

SIPO
Jak ovlivní nový zákon systém nastavený pro SIPO, u kterého podle "Výňatek z obchodních podmínek pro spolupráci České pošty, s.p., a bank v platebním styku uskutečňovaném soustředěným inkasem plateb obyvatelstva" zadržuje mBank prostředky klientů až dva týdny od vyinkasování částky např. 10. den v měsíci a připsání na účet ČP "NEJPOZDĚJI" 23. dne inkasního měsíce!!!!
To mi připadá poněkud přehnané. I to, že mohou být prostředky převedeny z účtu již 9. den v měsíci a pak je ČP dostane JIŽ 15. DEN není zrovna superrychlost ...
Děkuji za odpověď a návrh nějakého pružnějšího řešení.

Chtěl bych vám poděkovat. Jste nejlepší banka, při dodržení určitých podmínek nic neplatím, moc bych si přál, aby to tak zůstalo i do budoucna!

Líbí se mi věty jako od 1.11.09 všechny banky ruší polatky u něčeho, my jsme nikdy žádné neměli. Děkuji za info.

Je pěkný, že se banka pochválila ale sebekritika by taky neuškodila, do nedávna to bylo se zveřejňováním hlavně úroků dost brutální.

Tak opravdu nevím, jak mě ochrání mBanka při krádeži, když za KAŽDOU transakci má spolúčast 4000Kč a "autorizovat" napodobeným podpisem jde ještě na spoustě benzínek atd, protože jsem ještě nezažil, že by podpis někdo opravdu pořádně kontroloval a naučit se ho napodobit je otázka minuty.

A udělat třeba 10transakci (=40000Kč) třeba za hodinu jde uplně bez problemu a kdo sido hodiny všimne že přišel o kartu....

Dobrý den. JSEM NESPOKOJEN.
PROČ JSTE ZVOLILI PRO KLIENTA NEVÝHODNÝ VÝKLAD ZÁKONA O ZNEUŽITÍ PLATEBNÍ KARTY? PROČ BUDEME PŘÍPADNĚ PLATIT SPOLUÚČAST ZA KAŽDÉ ZNEUŽITÍ?

Pavla vypadá dobře. Asi s ní začnu chodit...
Jirka

o vyhlašování sazeb to platí pro ceskou národní banku také -2 mesice predem?

Ale kdeže, nepotřebuji zde s nikým vést polemiku, natož vyhrocenou. Proto se také ve své reakci vyhnu používání invektiv obdobného (Vašeho) charakteru. Nehodnotil jsem, jestli dva měsíce považuji za rozumné či nikoli, psal jsem, že na základě dosavadních zkušeností se banka bude muset nové zákonné povinnosti přizpůsobit, protože zatím se změny sazebníku s velkým předstihem neohlašovaly. Poslední změna je vlaštovka, která jaro nedělá... ;-)

k 6: Adam je už opět zde? Ne, že bych protestoval, asi mně to uniklo. Škoda, že jste se nevyjádřil k té spoluúčasti při zneužití karty, kde mBank zareagovala dokonce hůře než ČS. mBank si mohla docela šplhnout, protože je zjevné, že dojde k novelizaci a stejně to budou muset všechny banky přijmout tak, jak se původně mělo. Opět body jinam.

ty dva měsíce sis určil jako svou vlastní rozumnou konstantu? já třeba dva měsíce považuju za absolutní nesmysl. další věc - jestli si myslíš, že bude banka avizovat změnu úrokových sazeb čtrnáct dní dopředu, běž na léčení...

16: že by se sazebník měnil pokaždé 2 měsíce předem? To se mi nezdá, ale přiznávám, že si to do deníčku nepíšu. Pokud jde o úrokový lístek, není třeba chodit moc do minulosti...
"Vážení Klienti, od zítřka, tedy od 22. července 2009, měníme úrokovou sazbu na spořicím účtu eMAX Plus...." (jeden den předem). ;-)

netuším,že by někdy mbank změnila sazebník těsně před účinností..

Co se mi zamlouvá je fakt, že změny sazebníku je nutno ohlašovat dva měsíce předem. S tím měla mBank v minulosti "drobné" problémy. Při poslední změně od 1.9. na změnu upozornila již dříve, pokud se nemýlím (pravděpodobně to byla příprava na nový zákon :-)). Jestliže to v současnosti znamená jistotu, že do konce roku se již sazebník změnit nemůže, potom to je zpráva veskrze příjemná.

Je super, jak věříte rudému právu :)

Dobry den,ale zneužití platební karty nám bude Mbanka účtovat 150EU za každou transakci a ne za transakce zneužité.Takže Vám při každém zneužití karty odečtou 150EU-4000Kč-dobrý ne.

zneužití karty (cituji): výše zmíněné se týká prokazatelně neautorizovaných transakcí – tedy těch, které nejsou stvrzené klientovým podpisem nebo PINem.

Tomu nerozumím. Které transakce kartou nejsou stvrzeny ani PINem ani podpisem?
IMHO třeba nákupy na netu. Pokud mi tedy někdo ukradne kartu, a nakoupí za ni něco na netu,
je to "prokazatelně neautorisovaná transakce" (a mám tudíž nárok ná spoluúčast banky), nebo ne?

výpisy: existuje možnost, jak _nedostávat_ žádné výpisy? Nechci ani měsíční PDFko mailem zdarma,
natožpak lejstro poštou. Je povinnost banky měsíčně mě informovat splněna už tím, že mám internetbanking?

@Zofka: Mě spíše zajímá, jak se ty dny myslí. Zda kalendářně, tzn. pondělí+úterý, nebo tak jak píšeš ty, tzn. 48 hodin.

Při psaní posledního příspěvku jsem neměl aktualizováno a neviděl, co napsal Adam...už je mit to jasné. Děkujeme za vysvětlení.

Připojuji se k sharce. To by stálo za vysvětlení, jak to je s tím vydáváním duplikátů (jestli platí sazebník nebo tento blog). Předem děkuji.

sharka: v případě blokace (z důvodu krádeže či ztráty) se nevydává duplikát, protože číslo karty už je kompromitované. duplikát si pořídíte třeba tehdy, pokud kartu máte, ale mechanicky jste ji poškodili (víte, že kartu dokáží někteří lidé třeba "rozsednout"?) - duplikát má stejné číslo karty a i v mezidobí od objednání duplikátu do jeho aktivace ji lze používat třeba pro on-line platby. nicméně nejvíce duplikátů bylo vydáno z důvodu přechodu na karty s čipem.

To 4: Nemáš pravdu, příjemce je obdrží už v úterý v 9h (ověřeno každý měsíc s Reiffeisen), nebo má přijímající banka možnost stáhnout výpis ještě v úterý 16h (minimálně, nevím, jestli to už dnes nelze dokonce častěji, už se v branži dlouho nepohybuju).
Ale i kdyby došly peníze na místo až ve středu ráno, jak píšeš, stále je to plus mínus 24 hodin, což se do limitu 2 dnů vejde.

Není mi moc jasné počítání dnů. Pokud v pondělí v 10 hodin zadám převod do jiné banky, mBank peníze pošle až v úterý v 7 hodin, takže příjemce je obdrží až ve středu. To jsou ale tři dny, nikoliv dva.

"Vydání nové karty - ... mBank vydává k osobnímu účtu mKONTO novou kartu i nadále zcela zdarma" ... v sazebníku je u vydání duplikátu poplatek 100 Kč, mám tomu rozumnět, že při vydání duplikátu v případě blokace karty poplatek účtován nebude?

Děkuji za informace.

Díky za informace. Chtěl bych se zeptat, jak to bude s nastavováním limitů inkasa u těch klientů, kteří limit nastavený nemají.