zpátky

Záznam chatu s Patrikem Nacherem - únor

 

Přinášíme vám záznam včerejšího chatu s ochráncem spotřebitelů Patrikem Nacherem.

Téma v pořadí druhého chatu s Patrikem bylo bankovní poplatky v ČR a zahraničí. Přesto, že dotazů bylo poměrně slušné množství, uvažujeme o možnosti posunout chat do pozdějších hodin. Jaký na to máte názor? Byli byste raději kdybyc chat začínal třeba od 17:00? Komentujte v diskuzi pod tímto článkem, nebo na našich sociálních sítích.

Tématem březnového chatu s Patrikem budou spotřebitelské úvěry.


 

Facebook


Martin Dalmatin Dufka: Dobrý den, jak je na tom ČR v porovnání se zahraničím?

Patrik Nacher: Zdravím, když jsme dělali analýzu, kolik banky dokážou získat v té které zemi na poplatcích v porovnání s aktivy banky, tak nám vyšlo, že jsou banky v ČR nadmíru úspěšné. Když k tomu přičteme kupní sílu, jsou poplatky za základní bankovní služby opravdu vysoké. Ale to se bohužel netýká jen bankovních služeb, ale třeba i cen telefonních operátorů, značkového oblečení, ceny energie apod. Jako klienti musíme být aktivnější a sebevědomější.

 

 Petr Vladyka: Není to až tak k poplatkům, ale proč si myslíte, že tolik lidí zůstává u bank s vysokými poplatky, i když můžou účet prakticky zadarmo? Od doby co jsem u mBank (2,5 roku) jsem nezaplatil ani korunu na poplatcích a stejnak to se známými nic neudělá, když se o tom bavíme a zůstanou u své současné banky. Co je větší argument? :-)

Patrik Nacher:
Nejčastější argument a přitom poněkud kontrastní s nespokojeností se stávající bankou je, že lidé mají strach, že nové banky nebo bezpoplatkové banky zkrachují. Stále dokola všem vysvětluji, že pojištění vkladů se týká všech bank a dokonce i družstevních záložen a že doba, kdy velké banky nemohly krachnout je jaksi pryč.

 

Petr Vladyka: To je pravda... Je zajímavé, že ty reklamy v tomhle oboru až tak nezabírají jako v jiných, kde firma nabízí něco zdarma. Čekal bych, že Češi po takových nabídkách skočí víc. Nemůže v tom hrát roli obava z komplikovanosti změny účtu (trvalé příkazy, inkasy, ...)? Třeba by mohl fungovat převod čísla účtu k jiné bance jako je to u telefonních operátorů. Sice to vypadá, že to nejde, ale to se dřív říkavalo i o operátorech, že to prostě nikdy nepůjde...

Patrik Nacher: Ono to právě dnes už komplikované není. Účet lze založit přes net za 5 minut, ale těm lide se do toho z nějakého důvodu nechce. Třeba můj trenér pingpongu chce změnit banku, mluví o tom už několik měsíců a nakonec to skončí tak, že s ním ten proces absolvuji já. Navíc dnes funguje tzv. Kodex mobilita klienta, díky kterému nová banka zajistí všechny převody ze staré banky v momentě, kdy si klient vybere novou banku jako tu hlavní...

 

Zdeňka Vodičková: Dobrý den, myslíte si, že to, že většina lidí zůstává u své banky i když platí poplatky za vedení účtu může být způsobeno nedůvěrou v internetové bankovnictví? Děkuji

Patrik Nacher: Zdravím, spíše nedůvěrou v nové, menší či méně známé banky. V těch lidech je to opravdu silně zakořeněné. Při natáčení pořadu Suma sumarum se bavím vesměs s lidmi, kteří mají účet u ČS. Nadávají, lamentují, ale odcházet se jim moc nechce... Bude to ještě nějakou dobu trvat

 

Petr Vladyka: A u jaké banky a jak vysoké poplatky cca platíte vy osobně? :-)

Patrik Nacher: Těch účtů mám tolik, že bych zde tím zabral zbytečný prostor. V této chvíli platím nejvíce v Komerčce a Rajfce...a to přesto, že to mám nastavené tak, abych platil co nejméně. Je zarážející, že někteří lidé, se kterými se bavím, platí měsíčně na jednom účtu tolik, jako já na pěti, ale věřím, že se to postupně změní a jako klienti na sobě nenecháme dříví štípat...

 

Zdeňka Vodičková: Dá se nějak rozumně vysvětlit proč si banky účtují za vedení účtu, když vlastní "zisk" banky je vlastně z věrů poskytnutých klientům?

Patrik Nacher: Moc nedá. Bankéř by vám asi řekl, že za každou službu se musí platit a toto je normální služba. To, že vlastně tu službu klient zaplatí v úrokové marži, už jaksi nezmíní. Musíte si uvědomit, že vybrat poplatek je mnohem jednodušší než vydělávat přes půjčování peněz, kde vyvstávají různá rizika, je to administrativně náročnější, zdlouhavější a méně předvídatelné.

 

Petr Vladyka: ‎1) A co si myslíte o regulaci poplatků státem/zákonem? 2) Jaký poplatek nyní považujete za nejhloupější? Mě nejde do hlavy, proč banka chce po lidech poplatek za to, že jim splatí úvěr dříve. Neměla by být v dnešní době banka spíš ráda, že má peníze na zpět? :-)

Patrik Nacher: ‎1) Jsem proti. Stát nechť definuje prostředí a vyrovná tak postavení klientů vůči finančním institucím (za kterými stojí analytici, právníci atd.) - doba převodu, používání srozumitelné terminologie, která není zavádějící - např. používat termín úvěrová karta místo dnešní kreditní karty, definování určitých informačních standardů apod. Regulovat poplatky je sice efektní na mediální pozornost, ale neefektivní na výsledek. Banky si to vezmou jinde, jinak.
‎2) Osobně mě irituje poplatek za vedení účtu u hypotečního úvěru, kde roky dopředu je zřejmé, že bude probíhat jen jedna pravidelná operace měsíčně a pak poplatek za založení stavebka (1% z cílové částky)

 

Google Plus
 

Tomáš Dvořák:  Proč si mysli Patrik že lidí pořád platí nehorázné poplatky u ostatních bank? Boji se nových bank? Nezajímají se? Já to nechápu :) díky

Patrik Nacher:
Lidé sice nadávají a nechtějí platit poplatky, ale zároveň se bojí jít do bezpoplatkové nebo nově příchozí banky. Ty důvody jsou opravdu iracionální, ale neustále se snažím vysvětlovat, že strach tu není na místě. Dokonce i družstevní záložny jsou dnes chráněny ze zákona stejně, jako banky.

 

mFórum

4honza:  Kolik ročně zaplatíte na bankovních poplatcích (přímo, tj. nepočítaje provize z plateb kartami)?

Patrik Nacher:
  Zdravím, tak to jste mě zaskočil.... vzhledem k tomu, že mám účtů v průměru tak 6-7 a různě to zkouším, myslím, že to bude kolem 2 tisíc ročně....:-)

 

Zedna:  Ktere poplatky by podle Vas mely zmizet z ceniku tuzemskych bank?

Patrik Nacher:
Zdravím, poplatky za základní bankovní služby - tedy příchozí, odchozí platby, trvalé příkazy, inkasa, internetbanking, 2-4 výběrů z bankomatu měsíčně atd. Tedy základní obsluha účtu a vlastních peněz. P.N.

 

Zedna: Jaky je Vas nazor na snahy statu o regulaci (ruseni) nekterych poplatku?

Patrik Nacher:  Negativní. I jako kritik poplatkové politiky bank vidím rizika, když se do cenové politiky začne plést zákon. Vždy se to pak obrátí proti klientům. Něco jiného je regulace chování bank, jejich informační povinnosti, terminologie nebo např. doba převodu. Prostě věci, které klient nemůže přímo ovlivnit. U poplatků tu možnost ale má, prostě půjde jinam. Když ale banky mystifikují ve svých obchodních podmínkách, je klient bezmocný. Stát bohužel zasahuje vždy tam, kde to je nejvíc vidět (poplatky), ale jaký to pak bude mít efekt už politiky moc nezajímá...

 

Georg44: Proč se pořád tolik mluví o bankovních poplatcích a jejich absurditě, když vhodným výběrem banky, popřípadě kombinace bank, se jim lze zcela vyhnout?

Patrik Nacher: Protože stále spousta lidí ty poplatky platí zbytečně a ty je třeba povzbudit a informovat. Některým lidem to holt trvá déle...:-). Zároveň se tím vytváří efektivní a přitom kultivovaný tlak na banky.

 

bojler: Souhlasím s Georgem44. Jde spíš o absurditu chování lidí. Poplatek není absurdní v okamžiku, kdy je na trhu konkurenční prostředí. To se podle mě změnilo s příchodem mBank a po ní následujících.

Patrik Nacher: Takhle explicitně bych to nevyjádřil, ale že je třeba lidem neustále opakovat, že tu alternativa je, je důležité. Každý se věnujeme něčemu jinému a já jsem trpělivý člověk, takže počítám s tím, že to bude mít setrvačnost v řádech let. Nicméně chronickým nadávačům na banky a poplatky, kteří ale zároveň nic nedělají pro změnu, je třeba rázně říci, že mohou svou energii věnovat pozitivní věci - změnit banku. Dnes to jde bez návštěvy pobočky, lehčí už to nebude....

 
bojler: Jedna poznámka, když vás tady vidím. Jedním ze segmentů, kde často nezbývá než nadávat, jsou živnostníci a menší firmy. Viz. např. platební terminály - provizní složka za akceptaci karty, případné měsíční poplatky apod.Možná by stálo za úvahu více upozorňovat i na tyhle složky - platíme je totiž v cenách služeb všichni.

Patrik Nacher: Přesně tak. Poplatky, které zdánlivě klient neplatí, ale přitom se projeví nenápadně v ceně zboží, jsou ty nejzáludnější. Píšu o tom dost často a chystáme se porovnat poplatky obchodníka za platbu kartou u nás a v zahraničí. Zejména bude zajímavé porovnání, kolik si banky účtují v řetězcích, například hotelů, které působí u nás i v jiných zemích. Co jsem měl zatím možnost vidět, u nás se ten poplatek pohybuje v rozmezí od 1% do 4% podle velikosti obchodníka a jeho obratu. V západní Evropě je to poněkud méně, kolem 1-2%, ale to jsou jen kusé informace...

 

 Georg44: Pokud bych byl obchodník, tak bych se musel rozhodnout, jestli se mi vyplatí "koupit" platební terminál. Jeho "cenu" bych nepovažoval za bankovní poplatek, a jestli je absurdně velká, tak bych to nebral. Mám však dojem, že v kampaních o nejabsurdnějších bankovních poplatcích jde spíše o poplatky pro soukromou klientelu.

Patrik Nacher: Ano, v anketě se většinou objevují poplatky pro retailové klienty. Když je tam občas nominován poplatek z podnikatelské sféry, vždy propadne. Je to o tom, že cílová skupina hlasujících jsou spíše fyzické osoby... Ale uvažuji o tom, že bych rozšířil anketu o další kategorii právě poplatků u podnikatelské aktivity..

 

Zedna: Co rikate na trend posledni doby ze zapadu (USA) zavadet bankovni poplatky drive ani tam nevidane?

Patrik Nacher: Zdravím, tak evidentně se banky v USA nepoučily. Pokud jde o jejich agresivní úvěrovou či investiční politiku, tak tam teď jsou pod drobnohledem, tudíž hledají možnosti jinde a nacházejí je v poplatcích. Pozitivní na tom je, že se lidé nedali, protestovali (a protestují dodnes), ekonomická redaktorka v přímém přenosu symbolicky rozstříhala svoji kreditku, toto video se pak virálně šířilo po celém světě. Takto se mají klienti ozvat. U nás v dnešní době něco nepředstavitelného.... bohužel

 

Zedna: Co si myslite o rozmahajicim se zavadeni poplatku za platbu kartou u obchodniku? Jakym zpusobem by se melo bojovat proti nehorazne vysokym poplatkum bank/karetnich asociaci vuci drzitelum platebnich terminalu za platby kartou? Nemely by byt nejak zastropovane zakonem jako na zapade?

Patrik Nacher: Ano, podle zákona o platebním styku může obchodník promítnout náklady za poplatky při platbě kartou do ceny zboží nebo služby. Musí ale o tom předem klienta informovat. V některých restauracích v jídelním lístku najdeme právě poznámku o příplatku za platbu kartou. Je to trochu absurdní v době, když zároveň stát nutí lidi využívat platební karty, respektive bezhotovostní platební styk ve jménu našeho dobra a ochrany proti praní špinavých peněz a boji proti terorismu. Mně by vůbec nevadilo, kdybychom se vrátili k většímu využívání hotovosti. Aspoň se opět začneme chovat jako zodpovědní spotřebitelé a nikoliv jako konzumní ovečky....

 

Děkujeme všem za jejich dotazy, těšíme se na další pokračování.

Tým mBank

 


 

 

Patrik Nacher

Absolvent vysoké školy Bankovní institut, obor bankovní manažer (2006). V letech 1996 až 2004 pracoval v různých tiskových a mediálních pozicích ODS a pak Unie svobody. V tomto období se také podílel na volebních kampaních do PS, Senátu a do krajských zastupitelstev. Mezi roky 2002 a 2004 byl poradcem místopředsedy vlády Petra Mareše. V letech 2004 až 2006 pak mediálním poradcem ministra obrany Karla Kühnla. Od roku 2005 se angažuje pro Národní radu osob se zdravotním postižením, aktuálně je mediálním poradcem této organizace. Je majitelem společnosti Digitaiment, která se zabývá mediálním a PR poradenstvím a provozuje několik internetových stránek, z nichž nejznámější se zabývá bankovními poplatky – www.bankovnipoplatky.com. Patrik Nacher je ženatý.

Kategorie:

Ze života banky