Bezpečnost platebních karet

1. Podepište si svou kartu jakmile ji obdržíte

 

2. Chraňte si svůj PIN kód
Nikomu neprozrazujte svůj PIN. Ideálně se ho naučte nazpaměť a nikdy si jej nezapisujte na kartu nebo jej nenechávejte v její blízkosti. Nikomu nedovolte za vás zadávat váš PIN. Nesdílejte váš PIN přes telefon, email nebo jiné komunikační zařízení. Žádná společnost ani osoba si od vás nikdy nemůže požadovat váš PIN a to ani vaše banka nebo karetní asociace. Pokud použijete svou platební kartu na platbu přes telefon, nikdy nesdělujte svůj PIN, k platbě není nutný. Při zadávání PINu v bankomatu si dávejte pozor aby nikdo neodpozoroval váš PIN.

 

3. Neúspěšné platby
Ujistěte se, že vaši kartu vám vrátí ihned po provedení platby. Potvrzení o neprovedení platby z platebního terminálu doporučujeme uchovat.

 

4. Kontrolujte si výpisy
Kontrolujte si měsíční výpisy a ujistěte se, že všechny zrealizované platby jste autorizovali, pokud narazíte na nesrovnalosti, neprodleně nás kontaktujte. Kontaktní číslo najdete na zadní straně vaší karty mLinka 222 111 999.

 

5. Online platby
Při online platbách obzvláště dbejte na bezpečnost. Na online platby používejte pouze ověřené platební brány (bankovní brány, PayPal, PayU, ...). Během nakupování hledejte symboly označující bezpečnou platbu jako malé logo "zámku" v dolním pravém rohu vašeho prohlížeče (nebo vlevo vedle webové adresy) a webové adresy při zabezpečené platbě by měli začínat "https". Tato označení znamená, že vaše informace jsou šifrováné a proto bezpečnější. Po dokončení transakce doporučujeme odhlásit se ze stránky, pokud to není možné doporučujeme zavřít prohlížeč. Internetový obchod by nikdy neměl požadovat údaje o vaší kartě (číslo karty, CVV kód, platnost karty) přímo, proto je s obchodníkem nikdy nesdílejte a použijte platební bránu.

 

6. Bankomaty
U bankomatů je riziko, že mohou obsahovat tzv. skimmovací zařízení  nainstalováné neoprávněnou osobou, které může zkopírovat data vaší karty. Pokud se vám zdá na bankomatu cokoliv podezřelé, nepoužívejte ho a podezření nahlaste bance vlastnící bankomat.

Skimming   Skimming   Skimming

 

7. Ztráta karty
Pokud je vaše karta ztracena nebo odcizena, neprodleně nás kontaktujte na mLince 222 111 999. Nahlášením takové události snižujete šanci jejího zneužití. Rovněž neprodleně nahlaste jakékoliv neautorizované platby na své kartě. Čím rychleji ohlásíte danou událost, tím je vyšší šance pozitivního vyřešení situace..

 

8. Poskytování údajů
Neposkytujte údaje o své platební kartě (číslo platební karty, PIN, datum expirace, CVV Kód- bezpečnostní kód na zadní straně karty) přes e-mail, chat nebo sms, může se jednat o snahu zneužít vaši kartu. Vaše banka se nikdy nebude dotazovat na tyto údaje proto je neposkytujte ani třetím osobám. I když adresáta dobře znáte, nikdy nevíte, komu se může taková zpráva dostat do rukou, případně zda se od vás někdo nesnaží vylákat vaše údaje předstíráním vám známé identity.

 

9. Platba v obchodě
Při platbě kartou v obchodě mějte svou kartu vždy na očích. Nedovolte pracovníkovi obchodu zajít s kartou mimo váš dohled. Ideální transakci proveďte vy, aniž byste svou kartu podávali třetí osobě. Bezkontaktně je možné provést i transakce vyšší než 500 Kč, bude však třeba zadat PIN.

 

10. Nastavte si limity
Abyste zmírnili následky případného zneužití karty, nastavte si rozumné limity pro výšku transakcí a jejich počet. Pokud máte účet v mBank, můžete limity nastavit v internetovém bankovnictví následujícím způsobem -  po přihlášení klikněte na Moje finance - Karty.