Účty, co se platí samy? S námi to je hračka!
Platíte každý měsíc za telefon, plyn, elektřinu, internet nebo streamovací služby? S pravidelnými platbami můžete placení pustit z hlavy.
Spam je jakákoliv nevyžádaná digitální komunikace, tedy nevyžádaný e-mail, SMS zpráva nebo zpráva na sociálních sítích a v komunikačních aplikacích.
Typicky je spam zasílán velkému množství příjemců najednou, většinou bez jejich souhlasu či vědomí. Nejčastěji má formu e-mailů, SMS či online zpráv s nabídkami produktů, falešnými slevami, podezřelými odkazy nebo s podvodnými žádostmi o poskytnutí osobních údajů.
Nevyžádané zprávy často obsahují naléhavé výzvy k rychlému jednání, podezřelé odkazy nebo žádosti o osobní údaje, hesla nebo čísla karet. E-mailový spam může přicházet od neznámých odesílatelů s lákavými předměty zpráv (nejčastěji oznamují výhru, poslední šanci, velkou slevu atp.). Buďte obzvláště obezřetní u zpráv, které se tváří jako oficiální komunikace bank, úřadů nebo policie.
Spamy neotevírejte, a když už se tak nedopatřením stane, v žádném případě neklikejte na odkazy v nich obsažené. V e-mailové schránce, telefonu či na sociální síti je označte jako spam.
Pouhé otevření spamového e-mailu / SMS / online zprávy obvykle není nebezpečné. Rizikové je kliknutí na odkazy nebo přílohy. Mohou obsahovat malware, viry nebo vás přesměrovat na falešné stránky, které mají za cíl zcizit vaše přihlašovací údaje. Někdy spam obsahuje sledovací pixely, které potvrdí, že vaše e-mailová adresa je aktivní, což vede k zasílání dalších spamů.
Moderní telefony vás mohou při příchozím hovoru upozornit oznámením „podezření na spam“. Tato zpráva se objeví na displeji, pokud mobilní operátor nebo aplikace vyhodnotí příchozí hovor jako pravděpodobně nevyžádaný nebo podvodný.