Účty, co se platí samy? S námi to je hračka!
Platíte každý měsíc za telefon, plyn, elektřinu, internet nebo streamovací služby? S pravidelnými platbami můžete placení pustit z hlavy.
Phishing je druh kybernetického útoku. Útočníci se při něm vydávají za důvěryhodnou instituci a snaží se od vás získat citlivé informace (přihlašovací údaje, číslo platební karty nebo jiná data). Cílem phishingového útoku je krádež identity, peněz nebo získání přístupu k vašim účtům.
Útočníci vám obvykle pošlou e-mail, který vypadá, jako by pocházel z důvěryhodného zdroje, například z vaší banky nebo oblíbeného e-shopu. V e-mailu tvrdí, že nastal problém s vaším účtem, přístupovými údaji anebo vám posílají nějakou lákavou nabídku. Text obsahuje odkaz na podvodnou stránku, která napodobuje vzhled originálního webu. Pokud na této stránce zadáte své údaje, útočníci je získají a použijí. Třeba k vyluxování vašeho účtu.
Phishingové útoky ale nezůstávají pouze u posílání podvodných e-mailů. Mají mnoho dalších podob:
Aby útočníci dosáhli svého, někdy tyto techniky kombinují.
Jak poznat phishing?
Všechny podoby phishingu spojuje několik typických znaků:
Nejlepší ochranou proti phishingu je zdravá nedůvěra a opatrnost. Vždy si dvakrát rozmyslete, než kliknete na odkaz v e-mailu nebo SMS zprávě. Pokud máte pochybnosti o autenticitě zprávy, kontaktujte danou instituci, nebo osobu přímo přes její oficiální telefonní číslo.