Co je vishing?

Vishing je forma telefonického podvodu. Útočníci prostřednictvím telefonátu předstírají, že jsou například zástupci banky, policie, či jiné instituce, a snaží se od vás získat citlivé informace nebo vás přimět k převodu peněz.




Jak funguje vishing?

Podvodník vám zavolá a vydává se například za pracovníka banky. Tvrdí, že se někdo snaží z vašeho účtu či prostřednictvím čísla vaší platební karty vybrat peníze, a předstírá, že volá ve vašem zájmu. Potřebuje si „jen“ ověřit vaše údaje.

Podvodné hovory používají nátlak a vyvolávají pocit urgentnosti. To vše, aby vás podvodník přiměl jednat bez rozmyslu. Jeho záměrem je získat vaše přihlašovací údaje do internetového bankovnictví, číslo platební karty s bezpečnostními kódy nebo vás přesvědčit k provedení platby na jiný účet. Podvodníci dokonce dokážou důvěřivce přesvědčit, aby vybral své úspory z banky a v hotovosti je vložil do bitcoinmatu či předal třetí osobě (například kurýrovi), a tak je „zachránil“.



Vishing a spoofing

Podvodníci neusínají na vavřínech a vymýšlejí sofistikovanější formy, jak zvýšit svou „důvěryhodnost“ a vás obrat o peníze. Proto bývá vishing často spojen se spoofingem. Jedná se o techniku, při které dokáže podvodník naoko upravit své telefonní číslo tak, aby se na displeji vašeho telefonu zobrazilo jako oficiální číslo banky nebo jiné instituce. Díky tomu působí hovor důvěryhodněji.

mBank radí:

  • Název této formy podvodu vznikl ze spojení slov „voice“ (hlas) a phishing.
  • Nikdy nikomu po telefonu nesdělujte přihlašovací údaje do internetového bankovnictví ani údaje z platební karty. Ani kdyby to po vás „banka“ vyžadovala.
  • Pokud máte podezření, že nejde o skutečného pracovníka banky, hovor ukončete a sami zavolejte na její oficiální číslo.
  • V mBank svým klientům během telefonátu posíláme notifikaci, kterou potvrdí ve své bankovní appce. Díky tomu mají jistotu, že skutečně hovoří s pověřenou osobou, a ne s podvodníkem.