zpátky

Záznam chatu s Patrikem Nacherem - leden

 

Přinášíme vám záznam včerejšího chatu s ochráncem spotřebitelů Patrikem Nacherem. Děkujeme všem za dotazy.


První chat s Patrikem byl brán jako testovací a jako takový nebyl zaměřen na žádné konkrétní téma. Nejaktivnější byli uživatelé na mFóru (speciálně Zedna), naopak menší zklamaní přinesl Google Plus. Doufáme, že chat byl pro vás zajímavý a těšíme se na další pokračování 6. února, tentokrát na téma bankovní poplatky v ČR a zahraničí.

 

Facebook


Zbyněk Štíbr: Dobrý den, myslíte si, že na našem trhu je ještě místo pro nové bankovní ústavy a jak si povedou dva nově vzniklé bankovní subjekty, když zběžným pohledem jsem zjistil, že v podstatě nenabízejí nic převratného? Díky:)
Patrik Nacher: Zdravím, myslím, že tu prostor ještě je a to minimálně proto, že každou novou bankou se otevírá mediální diskuse o poplatcích, bankovních službách či postavení klienta. Díky tomu si pak klienti stávajících bank uvědomí, že třeba platí zbytečně za služby, které mohou mít jinde levněji při stejné kvalitě. Mimochodem každá z nových bank přišla s něčím originálním, takže se máme na co těšit.

 

Petr Kolman: co říkáte, jako ekonom na tento inzerát (inzerát na oddlužovací společnost na slevovém portálu)
Patrik Nacher: Před oddlužovacími společnostmi varuji. Jsou jenom dalším článkem v řetězci mezi dlužníkem a věřitelem. Základní pravidlo je komunikovat s věřitelem, tam žádný prostředník nepomůže. Může to znít jako banální rada, ale při natáčení pořadu na ČT Suma sumarum jsme se nejčastěji setkali právě s tím, že dlužník dělal všechno možné, jen ne toto..

 

Radek Kaňka: Jake ma banka naklady pri platbe kartou? Kolik procent berou karetni spolecnosti, kolik banka, atd.?
Patrik Nacher:  Pro banky to je zajímavý výnos, protože klienti nemají pocit, že to zaplatí (neuvědomují si, že to obchodník promítne do ceny zboží). Obchodníci odvádějí tak 0,5 až 4% z platby, kolik zůstává bankám je různé, ten poměr si zde z patra netroufám zprůměrovávat.

 

Petr Kolman: Jste taky klientem mBank? Já k ní přešel od rakouské české spořitelny a jsou to úplné poplatkové lurdy :).....jen abych to nezakřikl :)
Patrik Nacher: Ano jsem, samozřejmě. Stejně tak, jako jsem si ihned otevřel účet u Air Bank, ZUNO a chystám se na Equa bank. Jsem překvapen, kolik ještě dnes lidí zůstává u dosavadních bank, když mohou mít stejné služby levněji.... škoda mluvit

 

Jan Pavelka: Co říkáte jako odborník a specialista na bankovní poplatky na poplatky, co si banky účtují za provedení exekučních příkazů či za vedení účtů v exekuci. Často dosahují stovek korun a v konečné fázi často prohlubují zadlužení klienta, jelikož banka je často klidně strhne i do mínusu. Není to žhavý kandidát na absurdní poplatek?
Patrik Nacher: Podobný poplatek jako za vedení účtu u zemřelého klienta po dobu dědického řízení....

 

Jan Čech: čím dál častěji vidím inzerci a reklamy družstevních záložen. Čím se jejich regulace liší od bank? Mohou být tyto subjekty do budoucna relevantním soupeřem pro banky, nebo je jejich politika nulových poplatků a nadstandardních výnosů z vkladů jen marketingem za účelem obstarání si silného kmenu zákazníků? Děkuji za odpověď.
Patrik Nacher: Družstevní záložny jsou zajímavou alternativou. Ze zákona jsou vklady pojištěny stejně, takže klient nemusí mít obavy. Otázkou je šíře nabídky služeb. Osobně mi tedy přijde aktuálně nejzajímavější na DZ jejich spořicí účty a termínované vklady.

 

 

Google Plus
 

Lukáš Gavenda: Zajímal by mne Vás názor k přístupu českých bank k moderních technologiím - především mne překvapuje absence komunikačních API, které by vývojáři mohli používat ve svých aplikacích (kontrola přijatých plateb v e-shopech apod.) - plánuje mBank něco takového?
Patrik Nacher: Jestli mBank něco plánuje, to se musíte zeptat jich, nejsem jejich mluvčí :-).. i tak, je to ale otázka na IT odborníka.

 

Radek Lahoda: Dobrý den, proč máte web s koncovkou .com a ne .cz?
Patrik Nacher: Protože jsem před 6 lety nestihl doménu s koncovkou .cz a dnes jej vlastní jedna z bank a nechce jej prodat...:-)

 

mFórum

Udiv:  V zákoně o bankách - u pojištění vkladů - v § 41i stojí, že FPV "může" být poskytnuta dotace ze státního rozpočtu ... (pokud jeho rezervy nestačí na výplatu klientů zkrachovalé banky). Z toho by plynulo, že i "nemusí". Kdo ale "musí", když jde o zákonnou povinnost? Z čeho FPV bude vyplácet, když by jeho rezerva nestačila a dotaci ze státního rozpočtu "nemusí" získat?
Patrik Nacher:  Pěkný den, to je přesně to, na co upozorňuji - že totiž zákonná povinnost existuje do 100 tisíc euro, ale nikdo neřeší, co se stane, když krachne velká banka... Jinak, co si pamatuji, tak ve FPV bylo 18 miliard korun. Tedy cokoliv nad to by zřejmě a evidentně hradil stát, tedy my daňoví poplatníci...

 

4honza:  1) Jak by podle tvého názoru mělo vypadat poplatkové schéma, aby se blížilo ideálu ze tří protichůdných požadavků zároveň - tj. (1) požadavky na výdělek a návratnost investice ze strany banky (akcionářů), (2) náklady pro klienta a (3) ze strany dlouhodobě udržitelností tohoto schématu
Patrik Nacher: Zdravím, jako rozumné poplatky vidím ty, které slouží k regulaci chování klientů - například, aby nenadužívali nesmyslně některé služby - třeba denně vybírat z bankomatu. Dále poplatky, které bych nazval spíše jako provize. Dám příklad přes Fio obchoduji na burze a poplatky jsou mezi 0,1 až 0,4% z transakce, takže měsíčně jde i o stovky korun. Takové poplatky mi ovšem přijdou v pořádku, protože jde o sofistikovanou službu, zprostředkování potenciálního výdělku.

 

Zedna: Jake jsou Vase nazory/tipy/rady na penzijni sporeni, zejmena s ohledem na probihajici reformu? Tedy napr, zda se vubec vyplati sporit na duchod timto zpusobem, zda vstupovat do 2.pilire, pripadne jaka doporuceni pro vyber penzijniho fondu apod.
Patrik Nacher:  Pěkný den, osobně mám penzijní připojištění (spoření) a beru to jako takový základ, kdy úroky jsou na hraně roční inflace, ale pak dostávám státní příspěvek. A o ten je škoda přijít, když jej jako daňový poplatník hradím ze svých daní. Nemluvě o tom, že si nad 6 tisíc ročně odečítám vklady do penzijka z daní. Každopádně to ale stačit nebude, spořím si 1000 měsíčně, takže dál investuji - investiční zlato, dividendové akcie a pak případně do akciových fondů. Varuji před IŽP a KŽP...

 

Dalich: Patriku, co je podle Tebe hlavním nešvarem českých bank? Připadně, mají více nešvarů, o kterých je potřeba diskutovat?
Patrik Nacher: Podle mě fakt, že neberou klienta jako partnera. Netýká se to jen bank, ale podobný pocit máme třeba v restauracích nebo u jiných služeb. Z bank, pojišťoven či mobilních operátorů příliš srší aktivita při nahánění klienta, která je pak vystřídána pasivitou a neochotou. A protože český klient je většinou takový odevzdaný, těm firmám to prochází. Co bych ale ještě zdůraznil je malá velkorysost bank. Dost často mi chodí na stránky stížnosti klientů, kde jde o pár korun a jim jde o princip, ale banky sveřepě trvají na svém a to až do doby než se o tom začne veřejně mluvit.... média jsou zázračným lékem, ale to už je trochu pozdě.

 

Zedna: Od kdy mate ucet v mBank (hned od zacatku nebo pozdeji)?
Patrik Nacher: Od začátku, vždy si u nové banky založím účet hned na počátku.

Zedna:  U kterych bank mate ucty (pokud jich je mnoho tak radeji u kterych nemate)?
Patrik Nacher:  KB, mBank, Fio, Zuno, Air Bank, UniCredit, Rajfka, budu zkoušet Equa bank, jinak jsem jich několik zrušil...

 Zedna:  Jakou nejmensi castku jste platil kartou?
Patrik Nacher:  Moc v tomto neprovokuji, takže jednou to bylo asi 80 Kč..:-)

Zedna:  Ktera je Vase nejoblibenejsi a nejneoblibenejsi banka a proc?
Patrik Nacher:  Nemám nejoblíbenější banku, používám jich několik a snažím si k nim nevybudovat vztah, abych si zachoval chladný nezávislý odstup.

Zedna:  Ve ktere bance se Vam nejvice libi internet banking a proc?
Patrik Nacher:  Rád pracuji v Rajfce a pěkné rozhraní mají Air Bank a Equa bank.

Zedna:  Co se Vam (hlavne z hlediska poplatku ale i jinak) na mBank libi a co naopak nelibi?
Patrik Nacher:  Líbí se mi ta bezpoplatkovost. Nelíbí se mi, že banka otálí s účty pro podnikatele (právnické osoby).

Zedna: Co byste mBank navrhnul jako poradce pro zlepseni (nove produkty/funkce/sluzby/...) pro vetsi uspech?
Patrik Nacher:  Jak jsem už psal, rozšířit účty pro další cílové skupiny, dále možnost nabízet hotovostní operace na finančních centrech (někdy prostě člověk potřebuje vložit hotovost) či zavést vkladové bankomaty.

Zedna:  Jaky odhadujete vyvoj konkurencniho boje nizkonakladovych bank (mBank/FIO/Zuno/Air/Equa), tedy kdo z nich ma podle Vas velke sance na rust a proc a komu z nich nejvice fandite Vy?
Patrik Nacher:  Fandím všem stejně, protože si myslím, že jejich koncentrovaný vstup a marketing může rozpohybovat bankovní mamuty...

Zedna:  Co rikate na bezkontaktni platby jenz budou zrejme letošním hitem, napr. ohledne oblibenosti/rozsireni terminalu/bezpecnosti/apod.?
Patrik Nacher:  Zrychlí to platby, ale zvýší to zároveň chuť utrácet, což není vždy pozitivní.

Zedna:  S jakou akci byl nejvetsi uspech/ohlas na serveru bankovnipoplatky.com?
Patrik Nacher:  Anketa o nejabsurdnější bankovní poplatek.

Zedna: Kolik lidi spolupracuje na serveru bankovnipoplatky.com?
Patrik Nacher:  3

Zedna: Jaky je Vas nazor na prave probihajici evropskou dluhovou krizi, tedy jake odhadujete scenare/moznosti, zejmena u eura,Recka vlivu pripadneho reckeho krachu/odchodu od eura na zbytek Evropy apod.?
Patrik Nacher:  Nechtějte slyšet, co si opravdu o tom myslím, protože na internetu nelze sprostá slova vypípávat...:-). Jednu myšlenku si ale neodpustím - státy radí svým občanům, jak hospodařit, ale samy jsou poslední desítky let v permanentním deficitu. Pro lidi bohužel platí, že to, co projde státům (i politikům), jim neprojde, tedy, že dluhy splatit musejí, jinak přijdou o všechno. Ztratili jsme vzor chování a to vnímám jako morální hazard do budoucna. Řešit dluh vytvořením dluhu nového, tisknutím peněz, přijímaním pravidel, která doposud platí, ale nikdo je nedodržuje (limit pro deficity státních rozpočtů či celkové zadlužení), jsou cesty na pytel...

4honza: V čem nejvíce podle tebe zaostává bankovnictví v ČR za okolním světem?
Patrik Nacher:  Ve vstřícnosti a vřelosti ke klientům. Technicky jsou banky na tom u nás dobře, využívání moderních technologií a aplikací se také vyvíjí celkem rychle, ještě to teplé lidské slovo..:-)

 

 

 Děkujeme všem za jejich dotazy.

Tým mBank

 


 

 

Patrik Nacher

Absolvent vysoké školy Bankovní institut, obor bankovní manažer (2006). V letech 1996 až 2004 pracoval v různých tiskových a mediálních pozicích ODS a pak Unie svobody. V tomto období se také podílel na volebních kampaních do PS, Senátu a do krajských zastupitelstev. Mezi roky 2002 a 2004 byl poradcem místopředsedy vlády Petra Mareše. V letech 2004 až 2006 pak mediálním poradcem ministra obrany Karla Kühnla. Od roku 2005 se angažuje pro Národní radu osob se zdravotním postižením, aktuálně je mediálním poradcem této organizace. Je majitelem společnosti Digitaiment, která se zabývá mediálním a PR poradenstvím a provozuje několik internetových stránek, z nichž nejznámější se zabývá bankovními poplatky – www.bankovnipoplatky.com. Patrik Nacher je ženatý.

Kategorie:

Ze života banky